17.11


postar ett inlägg på dagtid. det är sällsynt.


du är fylld av besvikelse.



bilderna är lite gamla. min inspiration är noll. tror den ligger gömd under det vita vinter täcket.

Draft: Jan. 26, 2010


ska ta mig tid att kalibrera min skärm någon dag. mina bilder ser inte kloka ut på dem flesta datorer.






I morgon är det inte någon vanlig dag. det är min 17 års dag. den näst finaste presenten i mina ögon, att solen ska dyka upp och våren kommer på besök.

frågorna

Vilket gymnasium går du? gymnasiet heter tessinskolan och linje samhäll media. Hur många gånger i veckan fotar du? Just nu fotar jag väldigt sällan, nästan aldrig. kan inte säga en siffra. jag fotar helt enkelt när jag känner för det. När fyller du år? om 10 dagar. den 27 januari alltså. Hur ser en vanlig dag ut för dig? en vardag kan se ut såhär. vaknar på morgonen fixar i ordning mig snabbt, försöker hinna med frukosten innan jag måste springa till bussen för att inte missa den. spenderar dagen i skolan, kanske går en sväng på stan med några vänner efter. sedan sitter jag åter på bussen. käkar lite när jag är hemma. sticker iväg till musikskolan.  kommer hem käkat kvällsmat, spenderar lite tid framför datorn, kanske plinkar på gitarren och sjunger lite.  Så kan det se ut. Har du några husdjur? nej, min syster är allergisk. Syskon? jag har en bror och en lillasyster. Hur fixar du ditt hår? kammar det sällan, bara när det är nytvättat. tuperar lite och dust it i håret. that's it. Sminkning? mineralpuder, concealer, mascara och eyeliner. lite rouge eller rött läppstift ibland. Vad föredrar du att fota, om du måste välja: porträtt/landskap/annat? porträtt tror jag nog. När föddes ditt fotointresse? i 7:an. jag kommer ihåg den "första" bilden som jag fotade. det var några ljuslyktor på ett hotell. Jag fastnade för bilden och kom på ett nytt sätt att vara kreativ på. sedan fortsatte jag med att fota. Har du någon kille på gång sådär? nej. hur får du så jävla starka porträtt bilder? som på den med anni? och ljuset är ju helt underbart. har du en reflexskärm eller något? på den bilden hade jag ett par vanliga lampor, blixt och reflexskärm. vad inspireras du av? Mest min omgivning. vad ser du mest fram emot i år? definitivt London resan i mars med musikskolan. Måste bara säga att jag ÄLSKAR dina foton, du är grym, min favoritblogg när det gäller foto! Vad är ditt bästa tips när det gäller foto? Att bara en liten redigering i bilden kan göra stor skillnad. lär dig din kamera. hur länge har du photoshopat? Från slutet av 7:an. vilket photoshop har du? cs4. nånting i ditt liv som du skulle vilja ändra på? ja det finns saker som jag skulle vilja ändra på. vad fick du i julklapp? pengar, kläder, pyjamas, sängkläder, reflexskärm i 5 olika färger och lite till. photoshopar du mycket? varenda bild? jag redigerar efter eget behag. vissa mycket andra inte. hur har du ordnat dina mappar på datorn? vilka typ kategorier har du där? någon ordning kan jag inte säga att det är. har tusen mappar med ovettiga namn. men har en mapp, "blogg" där jag sparar bilder som ska ut på nätet. vilket är ett bra objektiv och ha när man har en 450d och inte gillar kitobjektivet 18-55 riktigt? när man liksom är ute efter ett lite "finare"? det beror på. om du vill ha ett som ersätter det gamla helt, vad du brukar fota, vilken brännvidd osv. Men jag kan ju alltid rekommendera  50mm f/1,8. hur justerar du helst färger i ps? typ selective color , curves..? fixar mycket av färgerna i camera raw.  Men i photoshop brukar det bli i färgbalans och annat. hur lär du dig om bloggdesign? du har den finaste bloggdesignen jag sett. tack! i början tog jag mig hjälp av designadinblogg.se. men sen lär man sig vart man sks ändra och så. Vad är ditt längsta förhållande? har inte haft turen att hitta en fin pojk än. vad är tips för kamerainställningar vid landskapsbilder? jag kör på in princip samma inställningar hela tiden.  så något tips till det har jag tyvärr inte. har du några nyårslöften? några små har jag. t.ex. att rita mer, vara med kreativ överhuvudtaget. har du någon gång känt att du inte har någon inspiration alls och bara känner dig dålig? du verkar alltid ha inspiration men detta händer själv mig ganska ofta.. hur ska man "återhämta" sig haha..? Så har jag känt ofta. Antingen så fotar jag inte då eller så försöker att hitta inspiration på ett eller annat sätt. varför började du blogga? för att skriva av mig. min bilddagbok blev så stor och ville inte skriva där då. ibland kan du döpa rubriker till siffror, betyder de ngt eller trycker du bara till lite på tangentbordet? Haha jag trycker oftast lite på tangenterna. hur många unika besökare har du? oj jag är ju så dålig på att uppdatera så det går upp och ner. ungefär 40-140/dag. brukar du använda spotmätning? Jag brukar köra på centrumvägd genomsnittsmätning. vad är det bästa med din 30D ? och vad är det svåraste? (om man nu har kört med en 400d innan till exempel) Det bästa är att den är större och bättre att håll i, finns mer iso-tal. även att bilderna blir bättre. det som jag gillar mindre är att min fjärrutlösare inte funkar till den, inte lika fina färger som 400:an, avtryckare knappen är jätteseg just nu. men använder båda kamerorna. skulle du kunna tänka dig att visa före / efter bilder? kanske. säg till någon speciell bild så visar jag. kanske haha. tips för att få så kort skärpedjup som möjligt? stor bländare=liten siffra. jag kan inte göra collage i photoshop, hade du kunnat ge en kort beskrivning eller länka en hemsida som beskriver hur man gör? googla dig fram? :) vart framkallar / beställer du dina bilder? både vanliga och dem där fyrkantiga? dom vanliga kommer ifrån fujifilm, de hade ett erbjudande att man fick 100 gratis, vet inte ifall det gäller längre. dom fyrkantiga har jag skrivit ut hemma. någon bra hemsida du vet där de finns förstoringar för bra pris :) ? mina som jag har är ifrån fujifilm, men blev inte så nöjd med dom. men jag känner några som har beställt ifrån crimson och den skulle tydligen vara bra. några fina bloggar? den den den den den. hur många låtar har du i din ipod? exakt 593.


anni

 


lite så här i efterhand



fråga.question.pyetje.kysymys.spørg.chiedere.jautāt.demander.

 

tänkte köra en så kallad frågestund. så shoot, bomba mig med en massa roliga frågor!

STOPP!


turkiet del II


bror, jag och den godaste kakan.


en kväll far vi till en marknad i staden konakli.

Felicia cornelia och bror


Jag, min bror och systers hotellrum. innan vi skulle åka hem och enda gången det var fint


underhållning varje kväll på hotellet.


bror papi felicia och cornelia

papi


felicia


bror felicia cornelia


höga vågor var det minsann

panoramabild. klick på bilder för större format.

sista kvällen på lovet spenderades med att redigera klart fotorna från turkiet. tre månader efter hemkomsten.
drömma sig bort lite. 50 graders skillnad då och nu. inte klokt.

50505053



bloglovin